دانشجویان افغانستانی دانشگاه قم

طرزفکر..
بهتر است راه بروم و به فکر خدا باشم،

تا اینکه در مسجد باشم و به فکر کفشهایم ...




نویسنده : بانگ هندوکش
تاریخ : چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
کلاس های تابستانی
آغاز کلاس های تابستانی ویژه دانشجویان
با همکاری مجمع و سازمان جوانان
اعطای مدرک فنی حرفه ای آموزش و پرورش
زمان : ٢٨ / ٣ /٩٢ الی ۴/٢/٩٢ ساعت ٩ الی ١٢ 
مکان: انتهای خاکفرج فرهنگ سرای جوان
آگاهی از کلاس ها و چگونگی برگزاری آنها با مراجعه حضوری
تلفن :٠٩١٩۵۴١۶۴٠٢


:: ادامه مطلب
نویسنده : احمد ضیا مظهری
تاریخ : دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲

اشتغال زنان

اگرچه اشتغال زنان درطول تاریخ پدیده ی تازه ای در جوامع و نظام اقتصادی ملل نبوده ،اما انتخاب سبک زندگی مدرن و مصرف گرا موجب شده که در این دوره شاهد حضور حداکثری زنان در اجتماع و بازار کار باشیم.امری که تعادل سنتی نقش افراد خانواده  و نظام جوامع را متوجه تغییری چشمگیر کرده و باعث شده که زنان را در دو جبهه خانواده و جامعه قرار دهد و مسئولیت پذیری پذیری آنان را نیز متعاقبا دو چندان کرده و موجب شده که از ظرفیت و پتانسیل جسمی و روحی آن حداکثر استفاده شود.

حضور زنان در بازار کار بنا به مصالح مختلف نقاط مثبت و منفی فراوانی را به همراه داشته است.نیاز جامعه به زنان در بخش هایی نظیر آموزش و درمان که ضرورتی مبرم و حیاتی به شمار می رود ازیکسو و کمک به اقتصاد خانواده و ارتقا وپیشرفت اقتصادی جامعه از سوی دیگر به عواملی تبدیل شده تا نتوان تاثیرات مثبت حضور زنان در بازار کار را نادیده گرفت.اما تاثیرات مخرب و منفی آن نیز غیر قابل انکار است.

اگر از نمایه اسلام به موضوع بنگریم ،باید این گونه گفت که اسلام اشتغال زنان را  یک حق و نه تکلیف برای زنان محسوب کرده و بار تامین مخارج را به علت تفاوت های زیستی رفتاری و تکوینی به دوش مردان گذاشته است.همچنین حریم و حدود و نحوه ی حضور زن در جامعه را نیز بیان کرده است و دختران شعیب را مثال می زند که در نهایت حیا و عفت در جامعه حضور دارد.به این ترتیب آنان را با نحوه  ی حضورشان در جامعه آشنا کرده است. همچنین اسلام  حضور زنان در بیرون از خانه را همخوان و موازی با خواست و اذن شوهر دانسته  و زن را غیر مستقیم متوجه نقش اصلی وی یعنی همسرداری و تربیت فرزند کرده است.

اما در جامعه امروزی ما فشارهای اقتصادی  و عدم پرداخت نفقه  باعث شده که زنان شروط اسلامی را صرفاً مانع پنداشته  و بدون آگاهی به عواقب حضورشان در جامعه قدم به خانواده ای بزرگتر بگذارند که پیامدهایی نظیر محروم ماندن فرزندان از پشتوانه ی روانی ، تعارض نقش ها ،آسیب به کیان خانواده  ، عدم تمکین همسر ، بیکاری مردان ، مفسده های اخلاقی و خستگی مفرط آنان را به دنبال داشته است.

همچنین گرایش زنان به اشتغال  اگرچه استقلال مالی آنها را به دنبال داشته و در رفع نیازهای مادی به آن ها کمک کرده  اما بعضا عده ای را به استقلال شخصیتی و فکری سوق داده و موجب به چالش کشیدن  نقش مرد و حضور وی در خانواده شده است واز الگوریتم ساده ای پیروی می کند که بتوان  افزایش آمار طلاق را به آن پیوند داد.

اما فراتر از همه ی عوامل و انگیزه ها و شرایطی که سبب اشتغال زنان خصوصا در بین هموطنان ما شده ، پیروی از ویژگی های بومی از جمله نظام چشم و هم چشمی و عدم مدیریت و سرپرستی صحیح مردان پررنگ تر جلوه می کند.هر چند استخراج آمار و دادن کسری از این فاعده به دو مورد ذکرشده کاری دشوار است.

کارگاه های تولیدی بدون تبعیض جنسیتی نیروی انسانی همواره در صدد جذب افراد بیشتر، جهت افزایش تولید می باشند.این امر موجب شده تا زنان و دختران در محل کارهای مختلط  هم ارائه تصویر صحیح از الگوی زن مسلمان را کدر کند و هم صفت غیرت وناموس پرستی که افغانها به آن شهره بودند مورد سوال قرار گیرد.شاید دیگر هضم اینکه در دهه قبل ، حضور زنان  در بیرون از خانه به تنهایی میسر نبود برای بسیاری از جوانان دشوار باشد.اما سوال نویسنده این است که آیا طالبان با همه ی تحجر و عقب ماندگی ، از عواقب حضور زن در جامعه آگاه بوده که چنین قوانینی را وضع کرده و اینکه آیا آنها در پیاده سازی شرعیات و احکام اسلامی دست کم در این مورد بهتر عمل کرده است؟

 



نویسنده : *محمد محسن شريفي
تاریخ : پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۲
مرگ بر طالبان

 

حمله انتحاری به شورای ولایتی زابل

http://files.afghanpaper.com/pics/201306/201306101347292359.jpg



نویسنده : تيم دنا
تاریخ : سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
بوی ناشکری میدهی!!!!!!

خوب نگاش کن ببین داره با چه زجری غذا میخوره!!!!!

بعد ازخدا پول وشهرت ومنصب بخواه.

بوی ناشکری میدهد!!نه حرفهایت رانمی گویم .طرز فکرت رامی گویم.نگاهت را می گویم آنجا که باید امثال این کودک را می دیدی ونیازی از اورفع می کردی ونکردی.آنجا که باید بادیدنش به داشته هایت نگاه می کردی ونکردی.

آنجا که باید به جای نگاه ترحم انگیزت کمکش می کردی ونکردی..


به خودت بیا کجا ایستاده ای که چشمانت رابستی؟




نویسنده : بانگ هندوکش
تاریخ : سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
عید مبعث مبارک باد.

ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد             

                دل رمیده ما را انیس و مونس شد


نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت        

                  بغمزه مساله آموز صد مدرس شد


ببوی او دل بیمار عاشقان چو صبا      

                 فدای عارض نسرین و چشم نرگس شد

http://files.afghanpaper.com/pics/201007/201007101113474123.jpg

مبعث نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) بر تمامی مسلمانان مبارک باد.

              



نویسنده : تيم دنا
تاریخ : جمعه ۱۷ خرداد ۱۳۹۲
نکته

دوچیز راهرگز فراموش نکن

۱-خدا       ۲-مرگ

دوچیز رازود فراموش کن

۱-بدی دیگران درحق خودت

 ۲- خوبی خودت درحق دیگران

چهارچیز رابیش ازپیش نگهدار

۱-شکمت رادرسرسفره مردم

۲-زبانت را درجمع 

 ۳-چشمت رادرخانه دوستان 

۴-دقت درسر نماز



نویسنده : يه خيرخواه
تاریخ : چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
قم
خواندني هايي از شهر مقدس قم»  تاريخ بناي قم و علت نامگذاري آن

قم، يكي از شهرهاي قديمي و تاريخي ايران است كه قدمت آن مربوط به قبل از اسلام و دورة حكومت تهمورث مي باشد و بعد از اسلام و حضور كريمة اهل بيت عليهم السلام در آن شهر، بعنوان شهر مقدس از آن ياد مي شود.امام صادق عليه السلام دربارة نامگذاري اين شهر فرموده اند:« قم، از آن جهت قم ناميده شد كه اهل آن در اطراف قائم عليه السلام گرد مي آيند و در ركاب او قيام مي كنند. او را ياري مي نمايند و در ياري او استقامت مي كنند.» فضائل قم:در باب فضائل قم نيز روايات بسياري نقل شده است. از جمله اين روايت كه از امام صادق عليه السلام مي باشد: «آگاه باشيد كه براي خدا حرمي هست و آن مكه است. و براي پيامبر خدا صلي الله عليه وآله وسلم حرمي است و آن مدينه است و براي اميرالمؤمنين عليه السلام حرمي است و آن كوفه است. آگاه باشيد كه حرم من و فرزندانم بعداز من قم است. آگاه باشيد كه قم، كوفة كوچك است از حيث فضائل. آگاه باشيد كه براي بهشت هشت درب است كه سه درب آنها بسوي قم است. يك بانويي از فرزندانم به نام فاطمه دختر موسي عليه السلام در آنجا رحلت مي كند كه با شفاعت او، همة شيعيان ما وارد بهشت مي شوند.» (بحار، ج60ص216)

بقیه در ادامه مطلب


:: ادامه مطلب
نویسنده : يه خيرخواه
تاریخ : چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
حدیث

امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: سه چيز است كه اگر مومن از آنها مطلع شود، باعث طول عمر و دوام بهره مندى او از نعمت‏‌ها مى‏‌شود: طول دادن ركوع و سجده در نماز، زياد نشستن بر سر سفره‏ اى كه در آن ديگران را اطعام مى‏‌كند و خوش رفتارى با خانواده.

متن حدیث:

ثَلاثَةٌ اِن يَعلَمُهنَّ المُؤمِنُ كانَت زيادَةً فى عُمُرِهِ وَ بَقاءَ النِّعمَةِ عَلَيهِ: تَطويلُهُ فى رُكوعِهِ وَ سجودِهِ فى صلاتِهِ وَ تَطويلُهُ لِجلوسِهِ عَلى طَعامِهِ اِذا اَطعَمَ عَلى مائِدَتِهِ وَ اصطِناعُهُ المَعروفَ اِلى اَهلِهِ؛

«اصول كافى،جلد 4 صفحه49»



نویسنده : يه خيرخواه
تاریخ : چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۲
فقر انسانیت..

رختهای چرک نداری ام را با اشک شستم و روی خط فقر آویختم تا

شاید آفتاب انسانیتی بخشکاندشان ،

دو چیز آزارم می دهد :

طوفان امروز

و

برهنگی فردا ... !



نویسنده : بانگ هندوکش
تاریخ : سه شنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۲
بلبل و مور
در این ایام امتحانات خوش بحال کسانی که مانند مور در این شعر هستند.

شعری زیبا از پروین اعتصامی



بلبل و مور

بلبلی از جلوهٔ گل بی قرار

گشت طربناک بفصل بهار

در چمن آمد غزلی نغز خواند

رقص کنان بال و پری برفشاند

بیخود از این سوی بدانسو پرید

تا که بشاخ گل سرخ آرمید

پهلوی جانان چو بیفکند رخت

مورچه‌ای دید بپای درخت

با همه هیچی، همه تدبیر و کار

با همه خردی، قدمش استوار

ز انده ایام نگردد زبون

رایت سعیش نشود واژگون


باقی شعر در ادامه مطلب ....

:: برچسب‌ها: بلبل و مور
:: ادامه مطلب
نویسنده : سید محمد رضا نجفی
تاریخ : شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲
آهنگ سفر


آی کرزی آخر ای کرزی
ناتو آهنگ سفر دارد
امریکا فکری به سر دارد
رفتن آنها ضرر دارد
ماندن تنها خطر دارد
آی کرزی آخر ای کرزی
بودن آنها ثمر دارد
ماندن تنها خطر دارد

بشنو این آهنگ تا آخر

...ادامه مطلب در ادامه مطلب



:: ادامه مطلب
نویسنده : شفق قطبي
تاریخ : چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲
بدون عنوان

گوشه چشم هاتون رو بکشید تا بتونید متن عکس رو ببنید

البته در حالت عادی هم کشیده است!!!

 


نویسنده : عليرضا عالمی
تاریخ : چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۲
گله!!( گاف را با کسره بخوانید.)
یک گِله ی کوچکی این آخر ترمی بکنیم نماند توی دلمان غمباد شود.

ماشاالله و گوش شیطان کر هندوکش در جذب نویسنده از قطبی و یخی گرفته تا دنایی و دماوندی و با نام

و بی نام دمی بازنایستاده و پیش بینی می شود در آینده امید سومالی و فاتح واشنگتن هم به این لیست

اضافه شود و همچنین هستند نویسندگانی که قربان صدقه ی خودشان رفته و کبیر و عظیمی سنجاق

 اسمشان می کنند که تریلر از بردنش عاجز است آن وقت ما که گیسمان بیشتر از ریش فوق الذکران

در این وبلاگ سفید شده از داشتن یک لینک ناقابل در آن ستون طویل محرومیم . البته این را من باب شوخی عرض کردیم

ولی جدی! ما هیچی نمی گوییم شما هم نباید به روی مبارکتان بیاورید؟

 

+پیشاپیش ممنونات ما را به جناب مدیر بابت لینک برسانید.

می پرسید کجا؟

هوووم!خب آن بالا باشد خوب است بدک نیست یک کمی هم فونتش فرق بکند همچین بیاید توی چشم، 

می بخشید زحمتتان می شود ولی رنگی باشد بهتر است.



نویسنده : گروه شیمی 90
تاریخ : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲
سینما و سیاست

irancartoon.ir

کارگردان و تهیه کننده: سیاستمداران

هنرپیشه: سینما

اکنون سینما را از زاویه ای دیگر خواهیم نگریست، سینما به مثابه مکانی برای تحقق خواسته های سیاسی سیاستمداران در عرصه هنر.

سینما یا به تعبیر دیگر هنر شاید از بین مخاطبانش خواسته ها و توقعات مردان سیاست را بهتر از دیگر مخاطبانش برآورده کرده است؛ و نشان داده که می شود از احساس پلی زد به سیاست.

من فکر می کنم، باید، از نو به هنر نگاه کرد و تعریفی جدید و مطابق به جهان امروز ارائه داد؛ و جواب این درهم ریختگی ها را داد.

آنها عواطف را بر می انگیزانند تا به خواسته ها سیاسی و حزبی شان برسند و این، در ابتدا خیانت به هنر و بعد خیانت به مردم است.

از این بین «آرگو» نمونه ای است آشکارا از به خدمت درآمدن سینما در عرصه سیاست.

آرگو اثر بن افلک یکی دیگر از نمونه های «سینمای سیاسی» است که سال 2012 آن روی دیگر سینما را نشان داد و نگاه های زیادی را به خود جلب کرد.



:: برچسب‌ها: سینما, سیاست, آرگو
نویسنده : رضا آزاد
تاریخ : شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲
اعلام حمایت از اعتصاب غذایی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل
به دلایلی که برای همه روشنه وقت ویرایش مطلبو نداشتم و این مطلبو یه سره از وبلاگ بچه های دانشگاآزاد کپی کردم
در ضمن ما نیز(بچه های دانشگاقم) به نوبه خود ابتدا به بچه های دانشگاکابل یک ایول مشتی گفته و از احقاق حقشان حمایت می کنیم و در ادامه این حرکتای زشت و پلید برخی از مسئولین را قویا محکوم مینماییم
 باشد که کمی اصلاح شوند حداقل سعی کنن یا حداقل اداشو در بیارن... خلاصه یه تکونی بدن به خودشون.
 
از این به بعد کپی شده
 
خب احتمالا تا الان از اعتصاب غذایی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل خبردار شدین اگر هم نمیدونید باید یه خلاصه ای بگم براتون. این اعتصاب امروز ششمین روز خود را پشت سر گذاشت و تا الان ۲۴ دانشجو در بیمارستان بستری شدند.  اعتصاب روز دوشنبه (۳۰ اردیبهشت) نزدیک پارلمان افغانستان در اعتراض به “تبعیض،‌ تعصب، قانون شکنی، بی‌عدالتی و بداخلاقی” در دانشکده علوم اجتماعی شروع شد. برخی رسانه‌ها تعداد دانشجوهای معترض را سیصد نفر ذکر کردند. دختران دانشجو نیز در جمع معترضان حصور دارند.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان دستور داده که به خواسته‌های معترضان “مطابق سیستم” رسیدگی شود. عباس بصیر، رئیس دفتر معاون دوم ریاست جمهوری گفته که رئیس جمهور کرزی در دیدار با کریم خلیلی گفته که موضوع اعتراض دانشجویان به وزارت تحصیلات عالی مرتبط است و این وزارت باید به خواست‌های قانونی دانشجویان رسیدگی کند.

خواسته اصلی معترضان برکناری غلام فاروق عبدالله و فیصل امین، رئیس و یکی از استادان این دانشکده است.

عبدالله عبید وزیر تحصیلات عالی که در سفر خارجی‌ست در گفتگویی با کریم خلیلی گفته‌است که به محض بازگشت از سفر، درخواستهای دانشجویان معترض را بررسی می‌کند. روز گذشته شماری از اعضای پارلمان افغانستان، نهادهای مدنی و دانشگاههای خصوصی از اعتصاب دانشجویان حمایت کردند.

جا داره همین جا عنوان کنم که مدیریت و نویسندگان "وبلاگ دانشجویان افغانی دانشگاه آزاد قم" حمایت و پشتیبانی خود را از این اعتصاب و همچنین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل رسما اعلام میکند. باشد که این حرکتهای مدنی باعث بشه که همیشه مطالبات خودمون رو به صورت قانونی و نرم و دور از خشونت عنوان بکنیم. اگر شما هم با ما هم عقیده اید با بازنشر این مقاله در این حمایت به ما و دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه کابل بپیوندید.
 
قیام نوری -  نیلوفر رحمانی، نخستین خلبان زن است که پس از سه دهۀ اخیر پس از فراغت از رشتۀ خلبانی، اجازۀ پرواز  هواپیما را به دست می آورد. وی آموزش های خلبانی اش را در داخلِ افغانستان به پایان رسانیده است. نیلوفر ۲۱ ساله به تازه گی همراه با هشت خلبان جوانِ دیگر در پایگاهِ نظامی شیندند ولایت هرات سند فراغت اش را به دست آورد. وی که از سوی مربیان نیروهای هوایی ایالات متحدۀ امریکا آموزش دیده است، پس از آن توانست که سند فراغت به دست آورد که ۱۴۵٫۵ ساعت پرواز را با هواپیمای جنگی ام.دی۵۳۰ انجام داد.

وی در گفت و گویی با رسانه ها می گوید که :”نخست این هدف من بود و دوم این که می خواستم نشان بدهم که افغانستان نیز می تواند خلبانان از جنس زن داشته باشد. این کار را بانوان نیز انجام داده می توانند.” بانو رحمانی از کودکی آرزو داشت که خلبان شود.
 
 
 
صب کن ببینم...
.
.
.
 تیکه آخرو بیخیال شید ربطی به عنوان نداره مث اینکه یه خورده زیادی کپی کردم


نویسنده : تیم رسانه‌ای
تاریخ : جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲
عکس نوشته!



نویسنده : بانگ هندوکش
تاریخ : جمعه ۳ خرداد ۱۳۹۲
ما در دانشگاه بوووووووووووق........
نویسنده : تیم رسانه‌ای
تاریخ : پنجشنبه ۲ خرداد ۱۳۹۲
The Wizard of Oz
جادوگر از
کارگردان : ویکتور فلمینگ 1939

مترسک: من مغز ندارم، تو سرم پُر از پوشاله !
دوروتی: اگه مغز نداری پس چه جوری حرف ميزنی ؟
مترسک : نميدونم... ولی خيلی از آدمها هم هستن که بدون مغز يه
عالمه حرف ميزنن!
 
   



نویسنده : بانگ هندوکش
تاریخ : چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲